Best Vitaal
Image default
Fitness

Zo eet je vezelrijk

Vezels zijn van groot belang voor een goede spijsvertering en een gezond leven. Mensen met verstoppingen of andere darmproblemen, weten dit maar al te goed. Darmproblemen leidden vaak tot een darm test of gezondheidsproblemen. Om dit te voorkomen moet men voldoende vezels eten. Vezels zorgen voor een voller gevoel na het eten, zee zijn gezond, verminderen kans op ziekten en zijn vaak ook nog lekker om te eten. Maar hoe krijg ik nu genoeg vezels binnen? Voor volwassenen geldt het advies van ongeveer 30 tot 40 gram vezels per dag. Dit klinkt makkelijk, maar is voor vele vaak moeilijker binnen te krijgen dan van tevoren gedacht. In dit artikel neem langs verschillende tips om vezelrijk te eten.

Kies voor volkoren!

Kies voor volkoren producten. Misschien ben je gewend om veel ‘wit’ voedsel te eten. Denk hierbij aan witbrood, witte pasta, luchtige crackers en witte rijst. Lekker en goedkoop, maar niet goed voor de spijsvertering. Vervang deze producten voor de volkoren varianten. Deze varianten zijn minstens even lekker en ook nog eens enorm vezelrijk. Je zit er sneller van vol en zo maak je ook meteen een eind aan het hongergevoel!

Groente en fruit

Het advies is om minimaal 250 gram groente en fruit per dag te eten. Groente en fruit kan en mag altijd. Je kunt deze producten makkelijk toevoegen aan je dagelijkse maaltijden of eet ze als tussendoortjes. Beter dan chips en koeken. Neem fruit als je zin hebt in iets zoets en groente wanneer je verlangt naar iets hartigs. Je verwacht het misschien niet, maar in groente en fruit zitten vele vezels verstopt. Tips: Heb jij al last van een verstopping? Eet dan veel pruimen. Pruimen zorgen dat de stoelgang weer op gang komt.

Peulvruchten zijn the key

Peulvruchten zijn goede vleesvervangers, maar ook de vleeseters mogen veel peulvruchten eten. Buiten veel vezels zitten er ook veel eiwitten in. Fijn voor onze topsporters! Wat zijn peulvruchten? Dit zijn o.a. bonen, kikkererwten en linzen. In één portie bruine bonen zit gewoon 7,5 gram vezels per 100 gram. Niet normaal veel!  Probeer dus minimaal twee maaltijden per week aan te vullen met peulvruchten.

Superzaad?

Zoek je nog een makkelijke manier om veel vezels binnen te krijgen? Voeg dan ‘super seeds’ toe aan je maaltijd. Deze super seeds zijn bijvoorbeeld chiazaad of lijnzaad. Deze zaden zijn vaak makkelijk toe te voegen aan een ontbijt als havermout of aan salades. Voeg maximaal drie theelepels superzaad toe aan je maaltijd, want anders krijg je juist te veel vezels binnen.

Drink voldoende

Naast al dit vezelrijk eten is het van groot belang om voldoende te blijven drinken. Vezels hebben namelijk vocht nodig om op te kunnen zwellen. Drink dus altijd veel bij vezelrijke voeding, want anders werken de vezels averechts. Het advies is om minstens anderhalve liter vocht te drinken. Vind je dit moeilijk? Drink één glas water voor of na elke maaltijd. Ook kun je de hoeveelheid water bijhouden in een logboekje. Zo kom jij gegarandeerd aan deze anderhalve liter.

 

 

 

Gerelateerde artikelen

Beginnen met thuis trainen op een roeitrainer

Jezelf en je partner stimuleren om meer te sporten

De voordelen van een pre workout