Best Vitaal
Image default
Specifieke stoffen

Hoe krijg je voldoende vitaminen binnen?

Vitamines, iedereen weet er wel iets van. Zo zijn vitamines oplosbaar in vet of in water. Dit bepaalt of een vitamine dagelijks moet worden ingenomen of dat het kan worden opgeslagen in het lichaam, klaar voor gebruik wanneer het nodig is.

In vet oplosbaar

Vet oplosbare vitamines, als A, D, E en K, kunnen in het lichaam worden opgeslagen, tot zelfs voor een periode van enkele jaren en worden gebruikt wanneer dat nodig is. Dit betekent dat je die vitamines wel dagelijks in moet nemen maar het betekent wel dat het langer duurt voordat er een tekort ontstaat.

In water oplosbaar

Vitamines die oplosbaar zijn in water, zoals vitamine C en vitamine B, worden in minder mate opgeslagen en circuleren in de bloedsomloop. Wat je lichaam niet gebruikt verlaat het weer, opgelost in de urine. Het afstoten van te veel vitamine C kan zelfs energie kosten. Te veel vitamine C in een supplement kan dus negatief uitpakken voor je lichaam.De in water oplosbare vitamines moeten dagelijks, in het voedsel of als supplement, worden ingenomen om de voorraad aan te vullen en tekorten te voorkomen. Alleen de in water oplosbare vitamine B12 kan voor lange periodes in de lever worden opgeslagen.

De eigenschappen van vitamine D

Vitamine D is de enige vitamine die via een reeks processen in de huid, vervolgens in de lever en de nieren, verandert in een krachtig steroïde hormoon, genaamd calcitriol. In feite is dat het krachtigste steroïde hormoon in je lichaam. Het zet genen aan die eiwitten maken die nodig zijn om kanker te bestrijden, en schakelt genen uit die eiwitten aanmaken die juist kanker bevorderen. Dat is een verbazingwekkende eigenschap van vitamine D die alleen beperkt wordt door de hoeveelheid tijd die we in de zon doorbrengen met een onbeschermde huid, of door de hoeveelheid die we als supplement innemen, in de vorm van vitamine D3.

Vitamine A

Te veel vitamine A, als voorgevormde retinol, vermindert de aanmaak van vitamine D in je huid waardoor de immuniteit versterkende en kanker bestrijdende eigenschappen niet tot hun recht kunnen komen. Te weinig magnesium in je voeding betekent dat er geen vitamine D wordt aangemaakt. Ook wat er in je voeding zit, of wat je als supplement inneemt of hoeveel tijd je in de zon doorbrengt, wordt niet omgezet in calcitriol. Groene bladgroenten, noten en zaden kunnen helpen dit probleem te voorkomen.

Vitamine B

Vitamine B zijn vitamines die nauw met elkaar verbonden zijn. Vitamine B 2 is nodig voor het activeren van vitamine B 6. Vitamine B 2 en B6 zijn weer nodig voor het omzetten van tryptofaan, een belangrijk aminozuur, in vitamine B 3.

Vitamine B 12 is weer nodig voor het omzetten van foliumzuur in zijn actieve vorm. Een tekort aan vitamine B 6 vermindert de opname van vitamine B 12 en zo verder. Daarom is het noodzakelijk de vitamines B in te nemen als complex. De vitamines afzonderlijk innemen is zo goed als nutteloos.

Wat doen multi-vitamines?

Een goed uitgebalanceerde multi-vitamine supplement bevat van alle vitamines en mineralen tussen de 50% en de 150% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Extremen, zoals 1000% van de ADH, zoals vaak voorkomt bij vitamine C en vitamine A, of bij het B-complex kun je beter vermijden. Er is geen wetenschappelijk bewijs dat dergelijke hoge doses heilzaam zijn of ziekten kunnen voorkomen of genezen.

Bijna alle multi-vitamines bevatten onvoldoende calcium. Daarom zou je calcium supplementen moeten gebruiken als je uit je dieet niet voldoende binnenkrijgt. Groene bladgroenten en zuivel zijn de meest natuurlijke bronnen van calcium. Calcium uit melkproducten is veilig, ook voor mensen die lactose intolerant zijn. Alle vormen van lactose zijn bij deze vormen van calcium verwijdert. Een te grote hoeveelheid vitamine Cis niet altijd gezond.

Gevarieerd eten

Bij een goede voeding moet je vooral letten op een gevarieerd dieet, dat zowel gekookte als rauwe onderdelen bevat. Vers fruit en verse, niet gekookte groenten zijn de natuurlijke bronnen voor de meeste vitamines. ook vitamine C, die ons lichaam nodig heeft. Producten als verse vis en melk of melkproducten zijn nodig voor de bijzondere mineralen als calcium en zwavel.

 

https://www.body-supplies.nl/vitamine/

Gerelateerde artikelen

Placebo effecten