Er geldt overgangsrecht. Dat houdt in dat pensioenregelingen die voor inwerkingtreding van de Wet toekomst pensioenen al bestonden voor bestaande deelnemers niet hoeven te worden gewijzigd. Als er sprake is van een verzekerde middelloonregeling of een premieovereenkomst met een stijgende premie. ‘Niet hoeven te worden gewijzigd’ moet ik licht nuanceren. De meeste pensioenregelingen die aan de eerder beschreven voorwaarden voldoen zullen binnen de door de fiscus gestelde maxima blijven. Het kan echter ook zo zijn, dit geldt naar verwachting voor minder dan 5% van deze pensioenregelingen, dat zij erboven komen. Boven de fiscale maxima. Boven de fiscale maxima en wat dan?Dan mag de stijgende premie-inleg gehandhaafd blijven echter wel voor een lager percentage. Ze moeten in verhouding worden verlaagd. De percentages die de verschillende leeftijdscohorten gebruiken dienen dan minimaal te worden verlaagd naar de huidige fiscale maxima die de Wet op de loonbelasting 1964 voorschrijft. Vervolgens zijn we nog niet klaar. Als de premie wordt verlaagd heeft dat ook effect op de pensioenhoogte. De werkgever heeft eerder een hoger pensioen aan de werknemer beloofd en de verlaging van de fiscale maxima is geen rechtvaardiging om geen gesprek met de werknemers aan te gaan. Hij moet dus in gesprek met de werknemers en ze eventueel compenseren voor het verschil. Pensioencompensatie of nietCompensatie kan plaatsvinden in loon of door de eigen bijdrage aan te passen of…..wees creatief zou ik zeggen. Of er is geen compensatie benodigd omdat de huidige hogere rente met de lagere premie eenzelfde pensioenresultaat kan bereiken. Dit soort vraagstukken betreffen allemaal maatwerk waar ik al onafhankelijk pensioenadviseur bij kan helpen. Het enige wat voor mij telt is dat het de meest passende oplossing is. Lees hier meer.
|